V minulom článku sme si vysvetlili, aký dôležitý je storytelling, schopnosť podať misiu a víziu značky cez emotívny a sugestívny príbeh. V centre nášho záujmu bola firma Apple a jej unikátna kampaň 1984.
Aby sme však nerozoberali iba príklady, kedy si miliardová firma najala režiséra hollywoodskych trhákov, aby sa skrze majstrovský storytelling stala firmou mnohomilardovou, pozrime sa to, ako sa to robí, keď začínate úplne, ale úplne z nuly.

Toto je Burt’s Bees – https://www.burtsbees.co.uk/our-purpose/our-story.list 

Americká firma vyrábajúca natural produkty z včelieho vosku a medu. Príbeh začína priam hollywoodsky – New Yorkom vyhorený fotograf Burt Shavitz, živiaci sa predajom medu, zastavil začiatkom 80. rokov stopárke – výtvarnej umelkyni Roxanne Quimby, v tom čase na mizine. Roxanne sa pokúšala žiť “prírodne” v chate bez elektriny a s minimom peňazí, navyše bola rozvedená a s dieťaťom. Sami uznáte, veľmi zlá situácia.

Táto podarená dvojka si padla do oka a už v roku 1984 začali okrem lásky a vzťahu budovať aj spoločné podnikanie – začali vyrábať prvé produkty z včelieho vosku, konkrétne sviečky. Skromný začiatok priniesol 20 000 zarobených dolárov v prvom roku. Nič moc, avšak dosť na to, aby dvojica žijúca prakticky v lese nielen prežila, ale aj rozšírila výrobu a z roka na rok postupne rástla.

Zlom prišiel v roku 1991, kedy uviedli na trh svoj prvý včelí balzam na pery. Ten sa stal obrovským hitom po celej amerike a firme priniesol slávu, peniaze a uznanie.
Odvtedy spustili stovky produktov, vytvorili množstvo kampaní na záchranu planéty a včielok, darovali desiatky tisíc hektárov svojej pôdy na vytvorenie národného parku, 90 miliónov dolárov venovali iným neziskovým nadáciám. V roku 2007 kúpil firmu Burt’s Bees americký gigant Clorox za 900 miliónov dolárov.

Základom ich firemného príbehu bola autenticita. Burt pred začiatkom podnikania žil vyslovene prírodným spôsobom života viac ako 10 rokov, zbieral staré recepty na výrobu medu a rôznych výrobkov z medu, mal vizáž, spôsoby, prejav a názory “lesného muža”.

Svojrázny Burt – tak svojrázny, až sa stal miliardovou značkou.

 

Všetko toto šikovná Roxanne preniesla do firemného marketingu. Burtová zarastená tvár zálesáka sa dostala do loga značky, jeho prísne, 100% natural a eko názory sa stali súčasťou výrobných procesov, rurálny spôsob života si našiel cestu do reklám a reklamných materiálov. Burtová svojská, spontánna osobnosť sa stala trademarkom samým o sebe, garantujúc zákazníkom, že firma naozaj vyrába čisto prírodné produkty tradičným, v tom čase už takmer zabudnutým spôsobom.

 

Burtov príbeh obsahuje všetko to, s čím sa množstvo ľudí vedelo stotožniť . Transformáciu “from zero to hero”, mimoriadne tvrdé začiatky zakončené obrovským úspechom, vyhorenie, snaha opustiť uponáhľané americké mega-city, prirodzenú potrebu ľudí, žijúcich v betónovej džungli, vrátiť sa do prírody. Jedným z dôvodov ich úspechu je, že boli autentickí – žili to, čo hlásali.

Pri tvorbe vášho brandového príbehu je preto nevyhnutné, aby ste taktiež boli autentickí. Všetky problémy, ktorými prechádzate, sú zároveň príležitosti pozrieť sa na veci inak, urobiť ich lepšie ako konkurencia, či dokonca unikátne a byť prvý na trhu. Z týchto problémov vygenerované riešenie vám zároveň pomôže definovať, aké sú vaše hodnoty, kto je váš ideálny klient, ako zmýšľa, čo sa mu páči, čo cíti, akým spôsobom sa mu máte prihovoriť. Zvyšok je už „len“ dostatok času krát tvrdá práca – a úspech je na dosah.