Niektoré spoločnosti dokázali v relatívne krátkom čase vyrásť z nuly na miliardovú hodnotu a často zmenili spôsob, akým žijeme. Jednou z nich je aj najpopulárnejší technologický startup- Uber. Spoločnosť Uber založili v roku 2009 Travis Kalanick a Garrett Camp a veľmi rýchlo sa stala priekopníkom v odvetví prepravy osôb.

Vznik Uberu

Príbeh Uberu sa začal tým, že si zakladatelia uvedomili existujúcu trhovú príležitosť v oblasti prepravy osôb. Jedným z kľúčových faktorov, ktorými sa Uber odlišuje od tradičných taxi služieb, je jeho inovatívny obchodný model. Vodiči Uberu nie sú zamestnancami, ale nezávislými zmluvnými partnermi, čím sa spoločnosť vyhla mnohým nákladom. Vďaka tomu môžu ponúkať nižšie ceny ako tradičné taxislužby a prilákať väčšiu zákaznícku základňu. Ďalším faktorom, ktorý prispel k úspechu spoločnosti, bola aplikácia, ktorá používateľom a vodičom uľahčila privolanie jazdy, sledovanie polohy a platbu, čím sa celý proces stal efektívnejším.

Pravdepodobne najvýznamnejším faktorom, ktorý prispel k rýchlemu rastu spoločnosti Uber, bola ich agresívna stratégia expanzie. Spoločnosť rýchlo expandovala do nových miest a krajín, pričom často museli cestou čeliť rôznym problémom. Ochota riskovať im však umožnila presadiť sa ako dominantný hráč na viacerých trhoch.

Marketingová stratégia

Marketingová stratégia, zohrala pri úspechu tejto spoločnosti významnú úlohu. Jednou z najúčinnejších marketingových taktík spoločnosti Uber bol program odporúčaní, ktorý odmeňoval používateľov za to, že na platformu odporučia svojich priateľov. Ponukou stimulov, ako sú jazdy zadarmo alebo kredity, dokázali využiť svoju existujúcu používateľskú základňu na získanie nových používateľov pri nízkych nákladoch.

Digitálny marketing

Okrem programu odporúčaní spoločnosť Uber výrazne investovala aj do digitálneho marketingu, najmä na platformách, ako sú Facebook a Twitter. Využívajú cielenú reklamu a sponzorovaný obsah na oslovenie nových používateľov a propagáciu svojich služieb. Spolupracovali tiež s vplyvnými osobami, aby zvýšili povedomie o značke a vyvolali rozruch okolo svojej aplikácie. Napriek mnohým úspechom čelí však spoločnosť Uber aj mnohým výzvam. V priebehu rokov sa zaplietli do mnohých právnych sporov vrátane žalôb týkajúcich sa klasifikácie vodičov, diskriminácie, sexuálneho obťažovania a iným.

Úspešný príbeh spoločnosti Uber je dôkazom sily inovácií zameraných na používateľov a podstupovanie rizík. Identifikovaním trhovej príležitosti, vyvinutím inovatívneho obchodného modelu a využitím technológie na vytvorenie bezproblémového používateľského zážitku dokázal Uber narušiť tradičné odvetvie taxislužby a stať sa známym takmer po celom svete. To je dôkazom, že niekedy stačí vydržať ešte jeden deň a výsledky sa ukážu.