Spoločnosť, ktorá je podľa predajov a trhovej hodnoty označovaná ako najväčší internetový obchod na svete a úplne zmenila spôsob nakupovania a podnikania ľudí po celom svete.

História firmy Amazon

Podobne ako mnohé iné veľké korporácie, ako napríklad Google alebo Facebook, aj Amazon začínal ako malý podnik, ktorý sa vypracoval na veľkú korporáciu.

Spoločnosť Amazon bola oficiálne založená 5. júla 1994 mladým absolventom Princetonu Jeffom Bezosom. Ich začiatky prebiehali v priestoroch garáže v jeho prenajatom dome vo Washingtone. Približne o rok neskôr bola oficiálne zverejnená webová stránka Amazonu ako internetového kníhkupectva, ktoré dodávalo do všetkých 50 štátov USA a 45 krajín z toho istého garážového priestoru.

Ich silná marketingová stratégia im pomohla neskôr v roku 2021 dosiahnuť hodnotu 1,7 bilióna dolárov a stala sa prípadovou štúdiou na všetkých špičkových vysokých školách. Poďme sa na ňu pozrieť. 

Marketingová stratégia Amazonu

Vo svojej správe SEC z roku 2008 Amazon opisuje víziu svojho podnikania takto:

„Neúnavne sa zameriavame na zákaznícku skúsenosť tým, že našim zákazníkom ponúkame nízke ceny, pohodlie a široký výber tovaru.“

Dosiahnutie lojality zákazníkov a opakované nákupy sú ich kľúčom k úspechu. Celá ich stratégia sa zameriava na meranie spokojnosti zákazníkov. Ich silná komunita online zákazníkov im vytvára obsah, ako napríklad recenzie produktov, online zoznamy odporúčaní, zoznamy želaní, nákupných sprievodcov a iné, ktoré napomáhajú k ďalším predajom. 

Vo svojom podaní SEC zdôrazňujú:

„Pracujeme na opakovaných nákupoch poskytovaním ľahko použiteľných funkcií, rýchleho a spoľahlivého dodania, včasného zákazníckeho servisu, obsahu bohatého na funkcie a dôveryhodného transakčného prostredia.”

4P marketingovej stratégie spoločnosti Amazon

  • Produkt
  • Cena
  • Miesto
  • Propagácia

Produkt

Spoločnosť Amazon kedysi predávala len knihy online, ale teraz predáva milióny rôznych produktov v mnohých kategóriách. Medzi najobľúbenejšie produkty patria topánky, šperky, oblečenie, hračky, domáce a kuchynské spotrebiče, elektronika, knihy, outdoorové produkty, šport, príslušenstvo k autám a umelecké diela. Amazon predáva tovar od malých podnikov a obchodov, ale propaguje svoju značku Amazon Basics.

Cena

Spoločnosť stanovuje cenu svojich produktov niekoľkými rôznymi spôsobmi. Tu sú niektoré, z nich: 

  • Stanovenie ceny s pripočítaním nákladov 
  • Cenotvorba podľa hodnoty 
  • Ceny konkurencie 
  • Cenová diskriminácia

Spoločnosť Amazon často používa cenovú stratégiu nazývanú „konkurenčné ceny“, pri ktorej sleduje ceny svojich konkurentov a na základe nich stanovuje svoje ceny. 

Miesto 

Internetový obchod Amazon sa za posledných niekoľko rokov rozrástol v mnohých častiach sveta. Milióny výrobkov sú teraz pre zákazníkov na celom svete dostupnejšie. Aj keď žijete v odľahlej časti sveta, balíky od spoločnosti Amazon môžete dostať veľmi rýchlo. 

Propagácia

Pokiaľ ide o marketing, spoločnosť Amazon vie, aká dôležitá je komunikácia. Využíva veľa rôznych druhov reklamy, aby oslovili ľudí, ktorí by mohli kúpiť ich výrobky. Amazon má veľa výpredajov a zliav, čo je skvelý spôsob, ako budovať svoju značku. Okrem iného má pravidelné reklamy na webových stránkach, v novinách, televízii, na billboardoch a na sociálnych sieťach. Existujú aj partnerské stránky, ktoré spolupracujú so spoločnosťou Amazon.

Stratégia digitálneho marketingu spoločnosti Amazon

Spoločnosť Amazon propaguje svoje produkty na takmer všetkých sociálnych sieťach, Využíva tiež niekoľko veľkých aj malých influencerov, aby efektívnejšie oslovili svoje publikum. 

Ako sme spomenuli vyššie, marketingová stratégia spoločnosti Amazon je postavená najmä na spokojnosti ich zákazníkov a docielenia toho, aby znovu u nich nakúpili. Poskytujú im množstvo benefitov, ako napríklad nízke ceny či dopravu zadarmo ku nákupu. Tento internetový obchod je obrovskou inšpiráciou všetkých online predajcov a je dôkazom toho, že pokiaľ vydržíte ešte jeden deň, výsledky sa ukážu.