Farby vašej značky môžu o vašej firme vypovedať viac, než si dokážete predstaviť. Psychológia farieb môže pomôcť vašej firme vyvolať v ľuďoch tie správne emócie a tým vytvoriť emočnú väzbu, ktorá je základom dôvery, bez ktorej zas nie je možné predávať. Nie je preto prekvapením, že najobľúbenejšie značky na svete vytvárajú u svojej cieľovky silné asociácie so svojimi farbami a logami. Charakteristické farby majú schopnosť zvyšovať rozpoznateľnosť značky a dokonca niektoré štúdie zistili, že farba výrobku môže vplývať na nákupné rozhodnutie zo 60 až 80 %. To znamená, že správny výber farby nielen posilňuje asociáciu so značkou, ale môže ovplyvniť aj celkový predaj.

Je teda rozhodne užitočné preskúmať, ako môže psychológia farieb vyslať správny odkaz vašej cieľovej skupine. Farby vašej značky by mali byť integrované na vašom webe, vstupných stránkach, logu, produkte a všetkých ďalších sprievodných materiáloch, ktoré vytvárate. Poďme sa teraz bližšie pozrieť na všetky farby a na to, ako ich môže každý marketér využiť na nadviazanie kontaktu so svojím publikom. Pri analyzovaní 100 top amerických / globálnych značiek bolo zistené nasledovné.

Zdá sa, že víťaznou farbou je modrá, pretože sa objavuje v 33 % zo 100 značiek. Červená je na druhom mieste, keď ju vieme nájsť o vizuáloch 29 % značiek, a čierna alebo sivá je treťou najobľúbenejšou voľbou s 28 %. Napokon, 13 % používa žltú alebo zlatú farbu. V jednoduchosti je krása, čo najlepšie vyjadruje zaujímavé číslo – 95 % zo 100 značiek používa len jednu alebo dve farby. A čo je prekvapujúce, iba 41% značiek zapája do svojho loga text – evidentne je dôležitejšia vizuálna metafora, ktorá vyjadrí značku ako takú, než priame, “in-your-face” zobrazenie názvu. Dokonca 9 % značiek vo svojom logu neuviedlo ani názov svojej spoločnosti, čím sa posunuli o krok ďalej v jednoduchosti svojej vizuality. 

 

Ako ľudia reagujú na farby značky?

Každá farba vyvoláva u ľudí inú reakciu, no v zásade možno farby rozdeliť do dvoch hlavných kategórií: teplé a studené. Teplé farby bývajú spájané s energiou, dynamikou, zatiaľ čo studené farby sa spájajú s pokojom a bezpečím. Ako však na nás pôsobia jednotlivé farby osobitne a čo to znamená pre vašu značku? Tu je prehľad toho, čím sa jednotlivé farby odlišujú a ako môže vaša značka vybrať ich správnu kombináciu.

Červená

Červená farba vyvoláva vášnivé a nútené reakcie. Je to farba, ktorá zvyšuje tep, zrýchľuje dych a všeobecne sa spája s energiou, vzrušením a vášňou. Je to jedna z farieb, ktorá púta pozornosť, pričom môže byť aj provokatívna a vzrušujúca.

Kód farby: agresívna, energická, provokujúca, pútajúca pozornosť, vášnivá.

Fialová

Fialová je sofistikovaná a zároveň tajomná farba. Zvyčajne sa používa pri výrobkoch vyššej triedy vďaka spojeniu s kralovskymi rodmi, šľachtou a eleganciou. Tajomný prvok fialovej farby sa spája aj s duchovnosťou a môže do vašej značky vniesť magický prvok.

Kód farby: kráľovská vznešenosť, sofistikovanosť, nostalgia, tajomstvo, duchovno.

Modrá

Modrá je najobľúbenejšou voľbou farieb pre špičkové značky. Predpokladá sa, že ľudí upokojuje, pretože im pripomína oblohu a oceán. Modrá sa tiež spája s dôverou, bezpečnosťou a sebadôverou, čo je skvelá kombinácia pre značky, ktoré potrebujú mať tieto prvky vo svojom posolstve.

Kód farby: dôveryhodná, spoľahlivá, bezpečná, zodpovedná, sebavedomá.

Zelená

Zelená je farba, ktorá je synonymom pokoja, bezpečnosti a sviežosti. Jej rôzne odtiene môžu vytvoriť jedinečnú identitu značky vašej spoločnosti. Zelená býva spájaná so zdravím spolu s pocitmi pokoja a vyrovnanosti, no tiež s bohatstvom a úspechom. 

Kód farby: Zelená farba: bohatstvo, zdravie, prestíž, pokoj, veľkorysosť, príroda, čistota.

Žltá

Žltá farba je obľúbenou voľbou pre značky, ktoré chcú vo svojej identite vyvolať pocit pozitivity. Jej spojenie so slnkom cez množstvo jej rôznych odtieňov vyvoláva nádej a optimizmus. Žltá tiež vyniká, doslova svieti medzi ostatnými farbami, čo robí žltú identitu značky kreatívnou a príťažlivou.

Kód farby: pozitivita, svetlo, teplo, motivácia, kreativita, šťastie.

Oranžová

Oranžová je ideálnou voľbou pre značky, ktoré chcú spojiť optimizmus a jas žltej farby s vášňou a energiou červenej farby. Je to kreatívna a veselá farba, ktorá vyvoláva priateľský a dobrodružný pocit.

Kód farby: vitalita, zábava, hravosť, bujarosť, spoločenskosť. 

Hnedá

Hnedá predstavuje zemitú jednoduchosť a zvyčajne sa uprednostňuje ako odraz stability a sily. Je upokojujúca vo svojej jednoduchosti a uprednostňujú ju značky, ktoré chcú pôsobiť klasicky a dôveryhodne, až konzervatívne, bez toho, aby pristúpili k odvážnym krokom. Hnedá sa spája so zemou a môže ľuďom pripomínať aj špinu, preto je potrebné ju používať opatrne, najmä ak vystupuje ako hlavná farba značky.

Kód farby: zemitá, prírodná, zjednodušená, odolná, upokojujúca.

Čierna

Čierna je ďalšou obľúbenou farbou pre značky a patrí medzi najklasickejšie možnosti. Je klasická aj sofistikovaná zároveň a dokáže dať vyniknúť identite značky. Zdá sa, že dokonale funguje s luxusnými výrobkami, spája klasické a silné prvky. Čierna je jednou z farieb, ktoré sa dajú kombinovať s inými, aby dodali silnejšiu emóciu bez toho, aby sa stratila klasická príťažlivosť.

Kód farby: Prestíž, hodnota, nadčasovosť, sofistikovanosť, sila.

Biela

Biela predstavuje jednoduchosť, čistotu a tiež čistotu. Vďaka týmto trom farbám je mimoriadne obľúbená v zdravotníctve, v oblasti upratovania, ale aj v podnikoch súvisiacich s deťmi. Biela farba môže tiež navodiť pocit dôvery tým, že sa napojí na čistotu a jednoduchosť.

Kód farby: čistá, ušľachtilá, čistá, jemná.

Záver

Pri vytváraní identity vašej značky je užitočné pochopiť psychológiu jednotlivých farieb. Vhodný výber farieb vás môže priblížiť cieľovému publiku a zároveň vás odlíšiť od konkurencie. Používajte preto farby, ktoré zvýraznia silné stránky vašej značky a vyvolávajú správne pocity u správneho publika.  Je výber farieb, ktoré ste vybrali pre svoju značku, v súlade s pocitom, ktorý sa snažíte vyvolať u svojich zákazníkov a potenciálnych zákazníkov? V komentároch si radi prečítame,  prečo ste pre svoju značku vybrali práve tieto farby.